Μνημονιακή πολιτική και διοικητική ανεπάρκεια οδηγούν την ΔΕΥΑΑΛ σε προβληματικές χρεώσεις

Το πρόβλημα που δημιουργήθηκε με τις υπερβολικές χρεώσεις ύδρευσης/ αποχέτευσης από την ΔΕΥΑΛ, ξεσηκώνοντας σε αρκετές των περιπτώσεων δικαιολογημένα τους δημότες,  έχει δυο όψεις.
Η πρώτη όψη είναι οργανωτική και οικονομική: Με την ενοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης-αποχέτευσης ολόκληρου του Καλλικρατικού  Δήμου υπό την λειτουργία της ΔΕΥΑΑΛ, η οποία επιβάλλεται από το νομικό πλαίσιο για την τοπική αυτοδιοίκηση και είναι μνημονιακή επιταγή,  ανεδείχθησαν τα εξής προβλήματα.

1. Ελλειπής έως ανύπαρκτη προετοιμασία ΔΕΥΑΑΛ και Δήμου για την ενοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης-αποχέτευσης, με ευθύνη της προηγούμενης και της σημερινής δημοτικής αρχής καθώς και της διοίκησης της κοινωφελούς επιχείρησης .
2. Έλλειψη προσωπικού της ΔΕΥΑΑΛ κυρίως σε καταμετρητές, τεχνικό προσωπικό αλλά και στην οργανωτική, λογιστική υποστήριξη λόγω εφαρμογής των μνημονιακών πολιτικών στις κοινωφελείς επιχειρήσεις των δήμων. Η πρώτη επεξεργασία τιμολογίων ενοποίησης των υπηρεσιών ύδρευσης/ αποχέτευσης για το 2015, που έγινε από το ΔΣ της ΔΕΥΑΛ, λόγω ανυπαρξίας προηγούμενων στοιχείων και αδυναμίας έγκαιρων μετρήσεων αδικεί τους δημότες σε πολλές περιπτώσεις. Ταυτόχρονα το λάθος των μηδενικών χρεώσεων κατανάλωσης σε λογαριασμούς «έναντι» διόγκωσε υπερβολικά τους «εκκαθαριστικούς» λογαριασμούς
3.Την οικονομική ασφυξία που δημιουργεί σε βάρος της ΔΕΥΑΑΛ η νυν δημοτική αρχή αγνοώντας εσκεμμένα ότι η κοινωφελής επιχείρηση ύδρευσης/ αποχέτευσης είναι αναπόσπαστο κομμάτι του Δήμου. Αποτελεί μία από τις βασικές αιτίες εξαναγκασμού της ΔΕΥΑΑΛ ακριβά τιμολόγια και για το 2016..

Ενώ ως «Ενωτική Δημοτική Κίνηση» έγκαιρα είχαμε εντοπίσει τα συγκεκριμένα προβλήματα (και δημοσιεύσεις στον τύπο στις 2/1/2015 και 16/10/2015), η πλειοψηφία του ΔΣ της ΔΕΥΑΑΛ που ελέγχεται από την δημοτική αρχή αποφάσισε για το 2016 να εφαρμόσει παρόμοια τιμολόγια και κλίμακες με το 2015 διαιωνίζοντας το πρόβλημα.

Η δεύτερη όψη αφορά την πολιτική ενημέρωσης των δημοτών από την επιχείρηση της ΔΕΥΑΑΛ.
-.Ελλιπής έως ανύπαρκτη ενημέρωση των δημοτών για τα νέα τιμολόγια και το νέο καθεστώς μετρήσεων ύδρευσης/αποχέτευσης, ώστε να γνωρίζουν από την αρχή το συγκεκριμένο ζήτημα. Ιδιαίτερα στους πρώην δήμους Σούρπης – Πτελεού και Ανάβρας που εφαρμοζόταν για πρώτη φορά, καθώς και σε ολόκληρο τον Καλλικρατικό Δήμο Αλμυρού για τον τρόπο έκδοσης λογαριασμών (έναντι – εκκαθαριστικός). Αξίζει να σημειωθεί ότι στους  πρώην Δήμους Σούρπης, Πτελεού και Ανάβρας τα τελευταία χρόνια συνήθως δεν γινόταν μετρήσεις και οι κάτοικοι είχαν συνηθίσει να πληρώνουν μόνο το πάγιο. Επίσης, μολονότι ως Ενωτική Δημοτική Κίνηση έχουμε καταψηφίσει τα τιμολόγια του 2016 ως ατεκμηρίωτα και υψηλά,  κάναμε  πρόταση να ενημερωθούν οι δημότες για την πολιτική τιμών και μετρήσεων η οποία απορρίφτηκε ως «λαϊκίστικη αριστερή» από την πλειοψηφία του Δ.Σ. της ΔΕΥΑΑΛ.

Η αντιμετώπιση του προβλήματος και το σημερινό αδιέξοδο χρειάζεται άμεσα δραστικά μέτρα.

α) Ανάκληση των πολύ υψηλών λογαριασμών με συγκεκριμένη κλίμακα κατά περίπτωση δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων.
β) Επί πλέον να γίνει έκπτωση 15-20% της κατανάλωσης σε όλους τους λογαριασμούς των κοινοτήτων που δημιουργήθηκε το πρόβλημα στον επόμενο εκκαθαριστικό λογαριασμό.
γ) Δυνατότητα αίτησης – επανεξέτασης του λογαριασμού σε όσους δημότες αδικούνται προφανέστατα ή αντιμετώπιζαν τεχνική βλάβη και μετά τις διορθώσεις.
δ) Πρόσληψη άμεσα τουλάχιστον δύο επί πλέον καταμετρητών με όποιο τρόπο είναι εφικτός (π.χ. εκτακτος, εποχικός ή  όπως ο υδρονομέας Κροκίου).
ε) Παραχώρηση δυο υπαλλήλων από το Δήμο προσωρινά στην ΔΕΥΑΑΛ, για λογιστική-διοικητική υποστήριξη, ώστε να γίνουν εγκαίρως οι ανακλήσεις-διορθώσεις λογαριασμών και οι εκπτώσεις στους επόμενους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς.
στ) Άμεση επανεξέταση και τροποποίηση των τιμολογίων του 2016, ώστε να μην ξαναδημιουργηθούν τα ίδια προβλήματα.
ζ) Άμεση ενημέρωση των δημοτών για τα τιμολόγια χρεώσεων της ΔΕΥΑΑΛ και τον τρόπο έκδοσης λογαριασμών σε κάθε δημοτική και τοπική κοινότητα με παραδείγματα καταναλώσεων.
η) Η στήριξη του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα της ΔΕΥΑΑΛ από το σύνολο της τοπικής κοινωνίας, γιατί τα σημερινά προβλήματα οδηγούν στην απαξίωση της και σε μελλοντική αλλοίωση του χαρακτήρα της, με ευθύνη κυρίως της νυν, αλλά και της πρώην δημοτικής αρχής.

Τέλος πρέπει να αναδείξουμε για άλλη μια φορά, ότι οι εργαζόμενοι στο ΚΔΑΠ παραμένουν απλήρωτοι για περισσότερο από 10 μήνες, όπως κάναμε στο Δημοτικό Συμβούλιο στις 31/3 με ερώτηση μας.

Για την Ενωτική Δημοτική Κίνηση
Νίκος Τσανής ,  Ζέρβας Κώστας, Δημήτρης Τσούτσας